Genealogia Domnului Isus


Introducere

Matei si Luca sunt singurele ev. care mentioneaza genealogia lui Isus. Modul diferit in care cei doi ev. il prezinta pe Isus este reflectat si in prezentarea acestor genealogii; fiecare este structurata diferit, intr-o oarecare masura au un continut diferit si sunt plasate in alta ordine.

1. Genealogia lui Isus

            a)         Structura si locul

            1. Titlul genealogiei:[1] titlul posibil al evangheliei  / indica structura care va urma "Isus
            Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam"
            Gk. biblos geneseos = Lxx  Gen. 2: 4 = lit. "cartea genezei" / "inregistrarea nasterilor"
            Mat. 1: 1 = genesis
            Mat. 1: 18 = genesis = (18- 25) indica importanta ultimei parti din genealogie
            Verbul: gennao ("a numi", "sa fie tatal cuiva") - des intalnit in genealogiile VT
                                                                                   - folosit des in aceasta lista
            Mat. 1: 17        genea: ("generatie") - prin acest verset se formeaza o paranteza
                                                                 - impreuna cu titlul genealogiei prezinta o
                                                                     rezumare a genealogiei
            2. Cele trei grupuri de cate 14       (Matei 1: 17)
            -genealogia se poate structura in trei grupe de cate 14, iar acestea sunt despartite de
              anumite evenimente istorice.
            -Matei mergge de la tata la fiu, Luca de la fiu la tata
            -aranjarea numelor este diferita
            -care linie ete urmarita? Matei urmareste linia lui Iosif (paterna), iar Luca a Mariei (dar
              Luca 3: 23 indica Isif fiul lui Eli – deci nu poate fie linia Mariei?)

Explicatii despre scopul structurarii:[2]

            -pe baza numerica - nr. 14 reprezinta numele lui David in ebraica (d= 4, v= 6, d= 4)
            -placerea lui Matei (stilul), nu stim exact de ce, dar se pare ca Matei a fost obligat sa
  omita niste nume pentru a pastra structura
            -semnificatia apocaliptica = sa descopere venirea lui Mesia
            -dorinta lui Matei pentru simetrie:
            -simetria indica si alte trei aspecte: Avraam baza semintiei; David rep. regele ideal; si
  exilul in Babilon
Ex: IORAM     - omite 4 regi din dinastia lui David (a doua grupare)
      IEOIAKIM - ( // 1Cronici 3: 11-12; 2Regi 8: 16-15: 17 ); omite acest nume[3]
      IEHONIA - inclus              1Cronici 3: 15-16  - aceasta practica era obisnuita (erau toti
      blestemati)
                                                -in VT nu apar fratii lui Iehonia (Ieoiakin); se accentueaza
                                                 accentul lui Matei pus pe conceptia de “frate”
            -al treilea grup - 13 (+ Isus) - o contrazicere cu 1:17
            -tatal lui IEHONIA se poate deduce - fals
            -David sa fie numarat de doua ori - posibila
            -schimbarea diatezei pasive ( egennethe ) cu diateza activa (exhes) (Isus nascut din
             Maria)- una dintre cele cinci femei mentionate - pe ea Matei o calculeaza separat - o
             generatie separata - Iosif nu a luat parte la procreatia biologica a lui Isus
            -termenul “tata” poate fi folosit pentru oricare urmas nu se limiteaza la primul
 urmas (ex. 3: 9)

            2. Alte detalii :

            -nu numai ca omite nume dar si adauga:
            -un frate Zara = frate geaman cu Peret
            -alte doua seturi de frati
            -cinci femei
            -Iuda + fratii lui Mt. 1: 2 ( cei doisprezece patriarhi, urmasi ai celor 12 triburi )

            b) Scopul Genealogiei

            - studii recente indica: foarte rar se gasesc genealogii semitice strict biologice,
              deoarece ele mai au si alte scopuri( simultan ):
            - sa se explice identitatea si functia
            - sa demonstreze drepturi de putere si proprietate
            - sa structureze istoria
            - sa explice caracterul unei persoane
-         functia genealogoie de a explica implinirea mesianica, explica lipsa de paralele
precise intre acestea si alte genealogii contemporane
-         de remarcat si importanta cifrei 14; numarul marilor preoti incepand cu Aron pana la infiintarea templului lui Solomon, Templu-Iadua (ultimul mare preot mentionat in Scriptura

Importanta genealogiilor explicate in Ezra 2: 62; 8: 1; Neemia 7: 5 (post-exilic)

            - lipsa numelor nu devalorifica autenticitatea genealogiilor sau induce in eroare scopul
              acestora
            - genealogia lui Isus asemanatoare cu exemple din V. T. (Noah +Avraam)

            1) Fiul lui David

            - ev dupa Matei; il proclama pe Isus REGE, deci de la inceput face legatura intre Isus
            si tronul lui David
            - David mentionat de cinci ori in 1: 1-17 ( 17 ori in Matei )
            - 1: 6 - REGELE David - si ceilalti au fost regi
            - cele trei parti ale genealogiei din Matei pot fi impartite in trei aspecte din "casa lui
             David" :                       1) originea si cresterea puterii
                                                2) degenerarea si caderea dinastiei
                                                3) restaurarea linistita prin "Fiul lui David promis"
            - Iosua a fost implinirea asteptarii Mesianice, iar genealogia lui Matei confirma acest
             fapt
            - Matei 1: 1 Titlul lui Mesia ( Christos )este adaugat lui Isus

            2) De ce mentioneaza cele cinci femei?[4]

            Tamar[5] / Rahab(v) / Ruth / Batseba / Maria
            - mai mult decat indicarea anumitor clanuri
            - Maria ( explicata )
            - Jerone: cele 4 V. T. femei: =pacatoase mari - Isus vine sa mantuiasca ( Maria nu intra
             in aceeasi categorie )
            - Luther: erau dintre neamuri = o evanghelie si pentru neamuri = adusa de Isus (Maria
             exceptie )
            - R. F. Brown: fiecare a avut ceva extraodinar / scandalos despre unirea lor cu barbatul
             si fiecare a avut un rol important de jucat in planul lui Dumnezeu ( la initiativa lor
             (unele) si prin mari riscuri )
            - Tamar +Iuda = semintia lui David
            - Rahab = cucerirea Canaanului
            - Rut - moabita - casatorita cu Boaz - linia lui David
            - Batseba = Solomon
            - Maria[6]
            - A.J. Levine (femeie) cele 4 femei sunt credincioase in situatii cand barbatii lor nu
              sunt, tema promovata in ev. dupa Matei ( recunoaste ca Maria este o exceptie)
            -M.D.Johnson
            - subiect controversat in cercul Iudaic in legatura cu venirea lui Mesia
            - 1 cent B. C. glorificate de Farisei asteptandu-l pe Mesia
-         Matei mentioneaza femeile sa dovedeasca faptul ca Isus implineste asteptarile
Fariseilor


[1] Titlul reprezinta prologul evangheliei:        este cel mai scurt, exceptia lui Marcu;              reflecta stilul propriu al
lui Matei
poate fi considerat titlul capitolului dar si al cartii?
                biblos à carte; BAGD –   carte sfanta/sacra/venerata; - reflecta, probabil intentia autorului dea a arata
ce fel de carte intentioneaza sa scrie
                genesos à exista dovezi ca termenul a fost folosit pentru cartea Genesei
                                à Matei intetioneaza sa prezinte un nou inceput; o creatie noua realizata de Isus (Dumnezeu
     prin Isus)
                T. Zahn à “Cartea Istoriei lui Isus Hristos”; intentia versetului 1 din cap.1

                Ihsou Christou     à expresie folosita dea M. o singura data (MSS si 1: 18; 16: 21)
                                                à numele Isus este folosit des de M.-150ori- folosirea este in naratiune, nu se
                                                     adreseaza direct
                                                à titlul Hristos (unsul) 17 ori in M. (Mc. 7, Lc. 12, Io. 19) – folosirea rara sugereaza
                                                      ca in timpul vietii lui Isus a fost folosit foarte rar, mai tarziu a devenit un nume
      propriu
                huios David          à            vita regala;            17 ori in M., cel mai mult;                    titlu mesianic
                huios Abraam       à            primul care a primit promisiunea divna;            exemplul clasic
                1: 1 si 2: 28             à            binecuvintare universala; Isus Hristos este Mesia cel promis din VT care
                                                                implineste toate cerintel mesianice
[2] Inceperea unui text cu o genealogie este neobisnuita, dar genealigiile erau importante pentru iudei: VT – 1
  Cronici.
                à            M. depinde de      1 Cronici 1-3; Ruth 4; incepand cu Zerubabel sursa este necunoscuta, prob. a
                                                                fost un registru de familie (Josephus – face referiri la “registrul public”-
important)
[3] Daca ar fi fost inclus am fi avut 14 nume a aceasta sectiune (3) – probabil in LXX nu se face o diferenta intre Ieoakim si Ieoakin.
[4] Introducerea femeiilor este deasemenea neobisnuita, dar au existat si exceptii (1 Cronici 2: 4; 3: 5), dar aici
  intalnim patru, probabil toate dintre neamuri, Ruth a fost o mabita (Deut. 23: 3, restrictii pana la zecea
  generatie), toate au reputatie dubioasa. Accentul pus de autor cade sigur pe mesajul evangheliei; o ev. pentru
  pacatosi, iar Matei scrie despre har (Stendahl, o pregatire pentru a intelege “iregularitatea sfanta” a nasterii din
  fecioara.
[5] Tamar. Mentionata prima, copiii au fost nascuti in afara casatoriei.
[6]Iosif este considerat sotul Mariei si nu tatal lui Isus (folosirea pasivului divin sa indice activitatea lui Dumnezeu, in acelasi timp introducand naratiunea nasterii din fecioara – expresia “fiul lui David” sustine conceptia din fecioara, un copil al lui David si Avraam ii datoreaza existenta lui Dumnezeu, adus in in exiatenta prin interventia lui Dumnezeu, observa 3: 9, fariseii si saducheii nu se pot considera copii lui Avraa, iar Dumnezeu poate sa ridice copii a lui Avraam din pietre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu