Introducere
Matei si Luca sunt singurele ev. care mentioneaza genealogia lui Isus. Modul diferit in care cei doi ev. il prezinta pe Isus este reflectat si in prezentarea acestor genealogii; fiecare este structurata diferit, intr-o oarecare masura au un continut diferit si sunt plasate in alta ordine.
1. Genealogia lui Isus
a) Structura si locul
1. Titlul genealogiei:[1] titlul posibil al evangheliei / indica structura care va urma "Isus
Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam"
Gk. biblos geneseos = Lxx Gen. 2: 4 = lit. "cartea genezei" / "inregistrarea nasterilor"
Mat. 1: 1 = genesis
Mat. 1: 18 = genesis = (18- 25) indica importanta ultimei parti din genealogie
Verbul: gennao ("a numi", "sa fie tatal cuiva") - des intalnit in genealogiile VT
- folosit des in aceasta lista
Mat. 1: 17 genea: ("generatie") - prin acest verset se formeaza o paranteza
- impreuna cu titlul genealogiei prezinta o
rezumare a genealogiei
2. Cele trei grupuri de cate 14 (Matei 1: 17)
-genealogia se poate structura in trei grupe de cate 14, iar acestea sunt despartite de
anumite evenimente istorice.
-Matei mergge de la tata la fiu, Luca de la fiu la tata
-aranjarea numelor este diferita
-care linie ete urmarita? Matei urmareste linia lui Iosif (paterna), iar Luca a Mariei (dar
Luca 3: 23 indica Isif fiul lui Eli – deci nu poate fie linia Mariei?)
Explicatii despre scopul structurarii:[2]
-pe baza numerica - nr. 14 reprezinta numele lui David in ebraica (d= 4, v= 6, d= 4)
-placerea lui Matei (stilul), nu stim exact de ce, dar se pare ca Matei a fost obligat sa
omita niste nume pentru a pastra structura
-semnificatia apocaliptica = sa descopere venirea lui Mesia
-dorinta lui Matei pentru simetrie:
-simetria indica si alte trei aspecte: Avraam baza semintiei; David rep. regele ideal; si
exilul in Babilon
Ex: IORAM - omite 4 regi din dinastia lui David (a doua grupare)
IEOIAKIM - ( // 1Cronici 3: 11-12; 2Regi 8: 16-15: 17 ); omite acest nume[3]
IEHONIA - inclus 1Cronici 3: 15-16 - aceasta practica era obisnuita (erau toti
blestemati)
-in VT nu apar fratii lui Iehonia (Ieoiakin); se accentueaza
accentul lui Matei pus pe conceptia de “frate”
-al treilea grup - 13 (+ Isus) - o contrazicere cu 1:17
-tatal lui IEHONIA se poate deduce - fals
-David sa fie numarat de doua ori - posibila
-schimbarea diatezei pasive ( egennethe ) cu diateza activa (exhes) (Isus nascut din
Maria)- una dintre cele cinci femei mentionate - pe ea Matei o calculeaza separat - o
generatie separata - Iosif nu a luat parte la procreatia biologica a lui Isus
-termenul “tata” poate fi folosit pentru oricare urmas nu se limiteaza la primul
urmas (ex. 3: 9)
2. Alte detalii :
-nu numai ca omite nume dar si adauga:
-un frate Zara = frate geaman cu Peret
-alte doua seturi de frati
-cinci femei
-Iuda + fratii lui Mt. 1: 2 ( cei doisprezece patriarhi, urmasi ai celor 12 triburi )
b) Scopul Genealogiei
- studii recente indica: foarte rar se gasesc genealogii semitice strict biologice,
deoarece ele mai au si alte scopuri( simultan ):
- sa se explice identitatea si functia
- sa demonstreze drepturi de putere si proprietate
- sa structureze istoria
- sa explice caracterul unei persoane
- functia genealogoie de a explica implinirea mesianica, explica lipsa de paralele
precise intre acestea si alte genealogii contemporane
- de remarcat si importanta cifrei 14; numarul marilor preoti incepand cu Aron pana la infiintarea templului lui Solomon, Templu-Iadua (ultimul mare preot mentionat in Scriptura
Importanta genealogiilor explicate in Ezra 2: 62; 8: 1; Neemia 7: 5 (post-exilic)
- lipsa numelor nu devalorifica autenticitatea genealogiilor sau induce in eroare scopul
acestora
- genealogia lui Isus asemanatoare cu exemple din V. T. (Noah +Avraam)
1) Fiul lui David
- ev dupa Matei; il proclama pe Isus REGE, deci de la inceput face legatura intre Isus
si tronul lui David
- David mentionat de cinci ori in 1: 1-17 ( 17 ori in Matei )
- 1: 6 - REGELE David - si ceilalti au fost regi
- cele trei parti ale genealogiei din Matei pot fi impartite in trei aspecte din "casa lui
David" : 1) originea si cresterea puterii
2) degenerarea si caderea dinastiei
3) restaurarea linistita prin "Fiul lui David promis"
- Iosua a fost implinirea asteptarii Mesianice, iar genealogia lui Matei confirma acest
fapt
- Matei 1: 1 Titlul lui Mesia ( Christos )este adaugat lui Isus
2) De ce mentioneaza cele cinci femei?[4]
Tamar[5] / Rahab(v) / Ruth / Batseba / Maria
- mai mult decat indicarea anumitor clanuri
- Maria ( explicata )
- Jerone: cele 4 V. T. femei: =pacatoase mari - Isus vine sa mantuiasca ( Maria nu intra
in aceeasi categorie )
- Luther: erau dintre neamuri = o evanghelie si pentru neamuri = adusa de Isus (Maria
exceptie )
- R. F. Brown: fiecare a avut ceva extraodinar / scandalos despre unirea lor cu barbatul
si fiecare a avut un rol important de jucat in planul lui Dumnezeu ( la initiativa lor
(unele) si prin mari riscuri )
- Tamar +Iuda = semintia lui David
- Rahab = cucerirea Canaanului
- Rut - moabita - casatorita cu Boaz - linia lui David
- Batseba = Solomon
- Maria[6]
- A.J. Levine (femeie) cele 4 femei sunt credincioase in situatii cand barbatii lor nu
sunt, tema promovata in ev. dupa Matei ( recunoaste ca Maria este o exceptie)
-M.D.Johnson
- subiect controversat in cercul Iudaic in legatura cu venirea lui Mesia
- 1 cent B. C. glorificate de Farisei asteptandu-l pe Mesia
- Matei mentioneaza femeile sa dovedeasca faptul ca Isus implineste asteptarile
Fariseilor
[1] Titlul reprezinta prologul evangheliei: este cel mai scurt, exceptia lui Marcu; reflecta stilul propriu al
lui Matei
poate fi considerat titlul capitolului dar si al cartii?
biblos à carte; BAGD – carte sfanta/sacra/venerata; - reflecta, probabil intentia autorului dea a arata
ce fel de carte intentioneaza sa scrie
genesos à exista dovezi ca termenul a fost folosit pentru cartea Genesei
à Matei intetioneaza sa prezinte un nou inceput; o creatie noua realizata de Isus (Dumnezeu
prin Isus)
T. Zahn à “Cartea Istoriei lui Isus Hristos”; intentia versetului 1 din cap.1
Ihsou Christou à expresie folosita dea M. o singura data (MSS si 1: 18; 16: 21)
à numele Isus este folosit des de M.-150ori- folosirea este in naratiune, nu se
adreseaza direct
à titlul Hristos (unsul) 17 ori in M. (Mc. 7, Lc. 12, Io. 19) – folosirea rara sugereaza
ca in timpul vietii lui Isus a fost folosit foarte rar, mai tarziu a devenit un nume
propriu
huios David à vita regala; 17 ori in M., cel mai mult; titlu mesianic
huios Abraam à primul care a primit promisiunea divna; exemplul clasic
1: 1 si 2: 28 à binecuvintare universala; Isus Hristos este Mesia cel promis din VT care
implineste toate cerintel mesianice
[2] Inceperea unui text cu o genealogie este neobisnuita, dar genealigiile erau importante pentru iudei: VT – 1
Cronici.
à M. depinde de 1 Cronici 1-3; Ruth 4; incepand cu Zerubabel sursa este necunoscuta, prob. a
fost un registru de familie (Josephus – face referiri la “registrul public”-
important)
[3] Daca ar fi fost inclus am fi avut 14 nume a aceasta sectiune (3) – probabil in LXX nu se face o diferenta intre Ieoakim si Ieoakin.
[4] Introducerea femeiilor este deasemenea neobisnuita, dar au existat si exceptii (1 Cronici 2: 4; 3: 5), dar aici
intalnim patru, probabil toate dintre neamuri, Ruth a fost o mabita (Deut. 23: 3, restrictii pana la zecea
generatie), toate au reputatie dubioasa. Accentul pus de autor cade sigur pe mesajul evangheliei; o ev. pentru
pacatosi, iar Matei scrie despre har (Stendahl, o pregatire pentru a intelege “iregularitatea sfanta” a nasterii din
fecioara.
[5] Tamar. Mentionata prima, copiii au fost nascuti in afara casatoriei.
[6]Iosif este considerat sotul Mariei si nu tatal lui Isus (folosirea pasivului divin sa indice activitatea lui Dumnezeu, in acelasi timp introducand naratiunea nasterii din fecioara – expresia “fiul lui David” sustine conceptia din fecioara, un copil al lui David si Avraam ii datoreaza existenta lui Dumnezeu, adus in in exiatenta prin interventia lui Dumnezeu, observa 3: 9, fariseii si saducheii nu se pot considera copii lui Avraa, iar Dumnezeu poate sa ridice copii a lui Avraam din pietre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu